2017. szeptember 3., vasárnap

Levesbenfőtt tyúk finom glazúrral sütve

Jön immár az ismerős
Szél lábú deres ősz.
Sepreget, kotorász,
Meg-megáll, lombot ráz.


Lombot ráz, diót ver,
Krumplit ás, szüretel.
Sóhajtoz nagyokat,
S harapja, kurtítja a hosszú napokat.

(Kányádi Sándor: Jön az ősz)



Kaptam egy igazi falusi tyúkot. Mert manapság már csak ha kivételezett helyzetben vannak, laknak falun a tollasok, sajnos. Nem is készülhetett más belőle, mint mennyegzői húsleves friss házi reszelt tésztával. Igen ám, de oly szépen egyben tettem a fazékba, hogy mikor szűrtem le a levest, úgy döntöttem, hogy én ezt a tyúkocskát így is hagyom, szépen egészben. 
Készítettem hozzá egy glazúrt, és már ment is a tűzfürdőbe, nagy lángra, szűk félórácskára. Petrezselymes burgonyával és kovászos uborkával ettük. Tényleg mennyei volt, köszönet érte! 
Ráadásul pénztárcakímélő is, mert egy tyúkból megvolt az isteni húsleves is, és a főétel is. Persze főzhettem volna egy finom nektarinbarack-szószt vagy szilvaszószt is mellé pirított darával, de ma szakadt az eső, fútt a szél, nem volt kedvem piacra menni gyümölcsért. (Győzött a lustaság, mer' az fél egészség, vagy nem :) ?!)

A glazúrhoz:
1 evőkanál paradicsom passata (vagyis a sűrített és a sima paradicsomlé közti sűrűségű paradicsomszósz)
2 teáskanál világos szójaszósz
1 bő teáskanál méz
1 teáskanál fehérborecet
1 evőkanál rozé vagy fehérbor
1 evőkanál olvasztott vaj
1 mokkáskanál fokhagymapor
1 csapott teáskanál füstölt pirospaprika
1 csapott mokkáskanál őrölt gyömbér
1 mokkáskanál őrölt koriandermag
 frissen őrölt bors
1 púpos teáskanál kakukkfű vagy citromos kakukkfű vagy frissen vágott rozmaring


A hozzávalókat egy tálkában összekevertem, és ecsettel a kiterített tyúkocskára kentem. (A tyúkot a hátánál egy konyhai ollóval végigvágtam, így szépen kifeküdt.)
És ennyi a recept. Van egy sokkal jobb is, de sajnos utólag jutott eszembe. Zsanuáriánál található, és a következő tyúkot már majd így készítem.

5 megjegyzés:

Anikó írta...

csodásan néz ki a tyúkocska, látszik minden porcikáján, hogy kertben kapirgált, ilyet még a piacokon sem kapsz, tényleg csak háznál lehet beszerezni :-) A leves gyönyörű :-)

Anikó írta...

A reszelt tésztát hogy csinálod, kerestem a levesbetéteket, de nem találok ilyen fejezetet :-)

duende írta...

Szia Anikó, itt van a tarhonya alias házi reszelt tészta receptje. :)

Köszi szépen. Szeretek húslevest főzni (és állítólag tudok is :)) )

Igen, igazi falusi állatka volt. Olyan finom leves lett belőle, hogy elmondani nem tudom. :)

Anikó írta...

Köszi, no majd kipróbálom a tarhonyát :-) Igen, a húsleves főzése nagy tudomány, mert az gyógyszer is egyben, évtizedek kellenek hozzá, hogy az ember megtanulja miből, mit, hogyan :-)

duende írta...

Nincs mit! :) Nem nehéz megcsinálni, s egy húsleveshez nem is kell sok.
Ó, annyira nem bonyolult tudomány szerintem - mármint a húslevesfőzés - csak pár apró alaptrükköt kell ismerni, és akkor tökéletesen sikerül. :)